Mullon vissi jottai kaukokaipuut. Nuarin mukeloist on ny lentämäst pois pesäst ja meikäläine meina, et jos vaik pääsis johonki ite liihottama. Yks päivä miäti, et jos pitäsis ruvet taas lukema venäjän kiält, jos vaik sattu tarttema. Mää jossain hulluudenpuuskassan joskus 80-luvu alus lui yliopistos lukukaude verra venäjä alkeit, simmottis, et sil venäjäl pärjäs iha kohtuullisesti mana majoil mennes Neuvostoliitos. Venäjäl mää en ol koska käynykkä. Tai no sillatti ole, et  venäjän neuvostotasavallas vai mite se ny menikä.

 

Olin tosa viikol Tamperel koulutukses ja hotellin ko tultti, nii miäs soitti ja ensmäisen kysys, et muutetaank me pohjoislandia? (Valtion nimi muutettu. toim.huom. ) Mää siihe, et ei mul mittä väli ol, mut sit se tiätäis mul kotifrouvan olemist tai jotta opiskelu, ko mää en oikke selviä ulkomail töis millä viarail kiälil. On tullu tota treenaust sevverra vähä, ko en ol kahtenkymmene vuatte tarvinnu viarait kiäli töis. Ei mikkä ihme, et mun kiälitaito on sit iha nollalukemis. No sit mä tuli kotti ja miäs sanos, et jos hää sin toisse tyäpaikka menis, nii vois niit töit tehdä etänäkki, eikä mihinkkä tarvittis muutta. Siin tais kariuttu mun haave ulkomail muutost. Vai olik vaa väärä valtio. Mua vähä  kutittelis muutto Venäjäl vähäks aikka. Taita kyl olla vaa jottai nuaruude kaiho, ko sillo nuaren tul sitä Suure ja Mahtava Neuvostoliito maat kiärretty aika mones paikas. Mut katota ny, tulek mittä uussi tarjouksi.