Ny on Jouluaatonaaton aamu ja ulkon on tosi kaunist. Jos vaik ny saadais valkone joulu, ko muutama vuade aja on saanu leikat nurmiko jouluks. Isänt jo semmose kymmene sentti kolas lunt heti aamutuima. Se täsä kyl hiuka arvelutta, ko ehtoks on luvattu lumimyrsky ja kauhia huano keli. Jälkikasvu on lähdös isänsä kans joululomalle pohjosemmaks. Toivottavasti heil on kumminki hyvä ajosää.  Mee olla tääl isännän kans kahdesi, ko kaks vanha varest. Miätteis on kyl lähtemine vanhemppi kattoma, mut saas nähdä viititäänkö viäl aatton lähti. Jos kerranki olis jouluaato koton vaa ja iha rauhas ilma mittä sen suuremppi kotkotuksi.

Mää ole sit saamaton tuan kameran kans heilumise suhte. Mun piti otta noit kuvei sukeist ja villatakeist, ko mää ole tehny, mut en taaska saanu aikaseks. Mun tarttis vissi ens  vuan men johonki kansalaisopisto valokuvauskurssil, et mä innostuisi enemmä tost kuvamisest. Mun meina vaa men päre ja hermo, ko mä yritän saad kunnollissi kuvi ja niist ei sit kummiska tul mittä. Nii ei sit nykkä tul noit kuvi, ko se ei ol kiva, jos jouluks hermo menisivä.

Mää laita viäl ittellen muistihi tämmöse kiva koristepunatulku ohje.  Tommossi vois ol kiva väsät itekki. Vaik ens jouluks, tai sit joulunpyhin ens joulu varte.

Ihana Jouluaikka Teil Kaikil!